بسم الله الرحمن الرحیم
در زمان غیبت تفسیر آفاقی با
پیش فرض میتواند انجام شود
و تفسیر انفسی توسط عرفا
تاویل مخصوص معصوم س
است .
بحار الانوار، جلد 2، صفحه 317
امام علی علیه السلام می فرمایند: از رسول خدا در مورد حروف ابجد سؤال شد، آن حضرت فرمودند:
تفسیر حروف ابجد را یاد بگیرید؛ چرا که همه آن شگفتی است، وای بر عالمی که از تفسیر آن جاهل باشد.
جناب شیخ بهائی می فرماید: اعداد روح حروف هستند، یعنی عدد جان حرف می باشد. (الاعداد ارواح و
الحروف اشباح)
هر حرفی عددی دارد که در حقیقت روح و جان و بطن آن حرف است،
حروف ابجد در روایات
از امام رضا (ع) روایت شده است: اولین چیزی که خداوند
خلق کرد تا نوشتن را برای مخلوق خود بیاموزد حروف معجم
بود ادرس :
مجلسی، بحار الانوار، ج 2، ص 31، موسسة الوفاء، بیروت، 1404ق
علم الحروف در عرفان
علم الحروف در عرفان اسلامی جایگاه ویژه ای داشته و بسیاری از عرفا آثار مستقلی
در این باب نوشته اند؛ از جمله محی الدین عربی چندین اثر مستقل در علم الحروف
تألیف کرده که برخی از آنها عبارت اند از:
1. رساله الدر المکنون فى علم الحروف،
2. رساله مفتاح الاسرار در علم جفر و حروف،
3. انشاء الدوائروی در رساله «رساله الدر المکنون فى علم الحروف»
ادرس :
جمعی از نویسندگان، دومین یادنامه علامه طباطبائى مؤسسه مطالعاتى و تحقیقات فرهنگى.
در مورد این علم چنین آورده است:
«خداوند اسم اعظم را به آدم تعلیم نمود که همه کائنات در تسخیر این اسم بود،
سپس علم الحروف بعد از وی به فرزندش شیث و بعد از آن به ادریس (ع) به
ارث رسید؛ادریس پیامبری مرسل بود و خداوند بر او سی کتاب (صحیفه) نازل کرد و
ریاست علم الحروف و اسرار حکمت و اسرار اعداد و افلاک به او رسید و
گفته شده است که او نخستین کسی بود که با قلم نوشت.
حسن زاده آملی، دروس هیئت، ج 2، ص 688،
وی در جای دیگری از این کتاب می نویسد: «امام علی (ع) وارث علم الحروف
از رسول خدا (ص) بود، سپس امام حسین (ع)، سپس زین العابدین، سپس
امام باقر و بعد امام صادق -ع این علم را به ارث بردند و امام صادق -ع
وتا ...جفر ابیض و جفر احمر و جفر اکبر و جفر اصغر
که در آخر الزمان با امام محمد مهدی-عج آشکار می شود و حق نهایی این
این علم را جز خود امام کسی نمی داند .
حساب ابجدى از این قرار است:
الف =1 ب= 2 ج= 3 د= 4 ه= 5 و =6 ز= 7 ح =8 ط= 9 ى= 10 ک =20 ل= 30 م= 40 ن= 50 س =60 ع =70 ف =80 ص= 90 ق =100 ر= 200 ش= 300 ت= 400 ث= 500 خ= 600 ذ= 700 ض= 800 ظ= 900 غ= 1000
حساب ابجدى را حساب جمل هم مىگویند.
برای مثال از طریق حساب ابجد می توان عدد منطبق بر هر کلمه ای را محاسبه
کرد مثلاً کلمه علی (ع، ل ،ی) طبق حساب ابجدی این گونه محاسبه می شود:
ع70+ ل30+ ی10 = 110
*کاربرد حروف ابجد در علوم غریبه
در دوران های گذشته علم حروف و عدد، آمیختگی خاصی با هم داشته؛
از همین جهت است که طلسمات و حساب های نجومى و تقویمى و
احکام نجوم را که بابلیان و مصریان وضع کردهاند به حروف ابجدى
است و در علم اسطرلاب هم از ترتیبات ابجدى استفاده می شود.
از دیدگاه بسیاری از حکمای قدیم، هر یک از حروف دارای خواص و
آثار و کمالاتى هستند که این خواص به حسب انقسام به عناصر اربعه
و تعلق به کواکب سبعه مختلف می شود و چنین گفته اند :
که حرف به منزلهی جسد است، و عدد به منزلهی روح.
یعنی برای مثال بین دو کلمه ای که دارای عدد واحدی هستند،
ارتباط خاصی می توان تصور نمود. ضمن این که برای ترکیب
دو کلمه می توان آنها را تبدیل به عدد نموده و عملیات خاصی
با این اعداد انجام داد که مبنای اصلی بخش عمده ای از علوم
غریبه بر همین رابطه بین حروف و اعداد استوار است.
منابع: پایگاه شفقنا و پایگاه مرکزملی پاسخگویی به سئوالات دینی
{2}
ولی فقیه نایب امام زمان عج هستند
ابجد موسوی (امام خمینی ) 122
ابجد نائب مهدی 122
شاه نعمت الله ولی فرمودند
بعد از این شاهی از میان برود
دولتی پایدار می بینم
نائب مهدی اشکار شود
بلکه من اشکار می بینم
ابجد اخرین شاه
محمد رضا شاه 1399
1357 شمسی برابر با 1399 هجری
درب شاهی در سال 1357 شمسی برابر با 1399 هجر ی بسته شد
ابجد نائب مهدی 122
موسوی (امام خمینی )122
دولت پایدار تاظهوراقام مهدی عح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است
همه ضد انقلاب داخل وخارج خاموش رب پهلوی وخفاش شب
ثابتی ملعون خفه و منافقین و.....
شگفتیهای مهندسی ریاضی در قران...
ما را در سایت شگفتیهای مهندسی ریاضی در قران دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : quranmatha بازدید : 26 تاريخ : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 ساعت: 3:51